Wyposażenie Automobili (wynikające z Kodeksu Drogowego)
"Pojazdy mechaniczne powinny być zbudowane i urządzone w sposób zapewniający bezpieczeństwo ruchu, a wykluczający możliwość wywołania pożaru lub wybuchu, niepokojenia publiczności i straszenia zwierząt przez nadmierny hałas, dym, parę wodną lub woń".
Wśród różnych regulacji, rozporządzenie to określało też wymóg posiadania dwóch niezależnych hamulców, podwójny sygnał dźwiękowy - jeden cichszy do stosowania w terenie zabudowanym, dwie latarnie z przodu świecące światłem białym i jedno czerwone światło z tyłu. Pojazdy poruszające się szybciej niż 20 km/h powinny posiadać zasięg świateł przednich przekraczający 100m. Oczywiście też, sprecyzowano że system kierowniczy - tzw. "kierownik" powinien umożliwiać łatwe i bezpieczne omijanie przeszkód oraz na mały promień skrętu.
W tych czasach uzyskanie pozwolenia na dopuszczenie do ruchu spoczywało na producencie pojazdu i było to analogią do dzisiejszej homologacji.
Według tego Kodeksu tablice rejestracyjne funkcjonowały do zmian w przepisach jakie zostały ustanowione w roku 1937 i oznakowanie ich składało się z litery lub liter określających region/województwo z jakiego pochodził pojazd i numeru pojazdu w formie cyfr, z tym że litery były w kolorze czerwonym, a cyfry były czarne. Regulacja z 1937 roku doprecyzowała oznaczenia i określiła bardziej precyzyjnie kształt i widok tablic rejestracyjnych.
Prawo Jazdy
Podobnie jak współcześnie, wymogiem było skończenie 18 lat oraz odbycie odpowiedniego kursu , ale z ciekawych wymogów było zebranie w sprawie kandydata na kierowcę opinii przez lokalne starostwo, dotyczące "prowadzenia się" kandydata i zasięgano opinii czy nie ma on "ciągnot" w kierunku pijaństwa. karalności , określającej czy i za co był karany.
Zasady ruchu drogowego
Określały też kwestie prędkości. I tu dla nas na pewno duże zaskoczenie. Kodeks Drogowy z lipca 1922 r. wprowadzało ograniczenia prędkości pojazdów mechanicznych. Dopuszczono aby samochody osobowe na obszarze zabudowanym poruszały się z prędkością do 25 km/h. Dla ciężarówek wprowadzono ograniczenie do 15 km/h. Pojazdy mechaniczne o wadze z ładunkiem powyżej 3 ton nie mogły przekraczać prędkości 25 km/h. Ze względu na liczne rozwiązania konstrukcyjne związane z budową mostów, których konstrukcja drewniana miała różną wytrzymałość i stan techniczny, na mostach tego typu o długości przekraczającej 20m wprowadzono ograniczenie prędkości do 6 km/h. . W miejscach o szczególnym zagrożeniu i w warunkach pogodowych (np. gołoledź, mgła), które mogły stanowić zagrożenia ograniczono również prędkość do 10 km/h. Ciekawe jak mierzono wtedy i egzekwowano te wartości?
Przepisy Kodeksu Drogowego z 6 lipca 1922 r. doczekały się nowelizacji w roku 1028 , i zmieniły się wtedy limity prędkości niemal dwukrotnie zwiększając maksymalne wartości. , dając możliwość podróżowania z zawrotną prędkością 40km/h , ale było to tylko dla pojazdów wyposażonych w nowoczesne ogumienie pneumatyczne na kołach. Nie zapominajmy że w tych czasach były to duże nowości a na drogach poruszało się dużo pojazdów wyposażonych w koła ze stalowymi obręczami lub pokrytymi twardą gumą. Tego typu pojazdy musiały jeździć wolniej.
Również ta nowelizacja ze stycznia 1928 roku wprowadziła pierwszy raz regulacje dotyczące trzeźwości kierowcy. Dotychczasowe zasady nie regulowały tej sprawy. Wprowadzony zakaz nie był egzekwowany zwyczajowo, ale spowodowanie wypadku przez pijanego kierowcę mogło spowodować utratę pozwolenia na prowadzenie pojazdów mechanicznych. Niewątpliwie ilość i sposób regulacji zasad ruchu drogowego w tym okresie nie był zbyt złożony i skomplikowany, chociażby ze względu na znikome ilości pojazdów. Polska w tym okresie była bardzo odległym miejscu w Europie pod względem ilości automobili na tysiąc mieszkańców.
Przepisy drogowe były dość proste, ponieważ ruch pojazdów był w latach 20. i 30. XX w. w Polsce wręcz znikomy.